What I brought home from the British Isles

Gøyale greier, spiselige suvenirer og til og med en ny vintagekjole!
Nå tar vi en titt på det som ble med meg hjem fra min lille rundtur på De britiske øyer!

Souvenirs / etdrysskanel.comVi begynner med en god blanding.

Dette med strømpebuksene til Marks & Spencer har jeg nevnt før – disse har vært i jevn rotasjon i garderoben min siden 2015. Jeg har seks par fra før, men de tre eldste synger på siste verset, og bør byttes ut. Denne gangen kjøpte jeg seks par til, slik at jeg har i mange år framover.

Jeg var også innom Calzedonia, som spesialiserer seg på strømper, men som ikke har noe utsalg her til lands. Der kjøpte jeg noen såkalte thermal tights, og jeg er spent på om de takler den norske vinteren!

(Jeg har skrevet et eget innlegg om strømpebukser, vet dere?)

Litt mindre glamorøst, men jeg nevner det likevel: en sånn nasal inhaler fra Vicks som jeg ikke tror finnes i Norge, og som er kjekk å ha i bakhånd når man er litt tett i nesa, men ikke helt nesespray-tett. ‘Tis the season, haha!

Souvenirs / etdrysskanel.comJeg benyttet naturligvis også anledningen til å kjøpe noen julekort fra charity shops. Man støtter en god sak og får helt uforståelig irsk tekst i kortene sine, hoho. Vinn-vinn!

Souvenirs / etdrysskanel.comSkjorta kunne jeg rett og slett ikke dy meg for, ettersom den kostet fem euro på en bruktbutikk i Galway og har det festligste julemotivet! Her satt faktisk fortsatt den originale lappen på, så noen har kjøpt den og aldri tatt den på, men det har jeg tenkt å gjøre. Til et svart blyantskjørt, kanskje, eller med et belte i livet, ved passelig uformelle anledninger. Gøy! Dessuten kan Jonasflotte låne den hvis han føler seg ekstra julete, haha!

Så har vi den største godbiten, som kommer her:

Souvenirs / etdrysskanel.comEn klassisk og stilren vintagekjole i super stand, med striper og lommer, i en deilig blanding av bomull og lin!

Souvenirs / etdrysskanel.comFine knapper har den også. Kjolen kommer fra Kay Windsor, som var et kjent merke i USA mellom 1939 og 1982. Denne sjarmøren kommer trolig fra 70-tallet, men den virker veldig lite brukt. Det skal vi få en endring på.

Souvenirs / etdrysskanel.comBest var kanskje prisen: ni pund, på en liten bruktbutikk i Cardiff. Et kupp!

Røde lepper vil passe bra til, ikke sant? (Det gjør det egentlig alltid, spør du meg.) Jeg tilbragte drøyt 24 timer i London, og da var jeg innom Liberty. De fører Lisa Eldridge sin kosmetikk, og jeg har lenge hatt lyst til å prøve leppestiftene hennes. Denne heter Velvet Ribbon, og den virker lovende så langt!

Souvenirs / etdrysskanel.comTil slutt kommer de spiselige tingene, som hadde et visst tema denne gangen!

Souvenirs / etdrysskanel.comDet ble altså en kilo med Marmite, et digert glass med Marmite-peanøttsmør (jeg er blitt heeeelt hekta!) og et nytt bekjentskap for vår del, som vennene våre mente vi ville like: Twiglets. Hvis noen husker den Mr. Bean-episoden hvor han har nyttårsfest og mangler snacks, og tar pinner fra treet utenfor vinduet og ruller dem i Marmite, så er det Twiglets han prøver å gjenskape! Dette er altså en tradisjonell greie på Øyene, men vi hadde aldri smakt det før. En ny vinner ved siden av mørkt øl!

Hva med den lille esken øverst til høyre på det første bildet, da? Er det noen oppmerksomme sjeler som lurer? Det er laverbread, en walisisk spesialitet som lages av sjøgress!

Souvenirs / etdrysskanel.comDet låter kanskje rart, og det ser jo ikke noe særlig ut, men det bidrar med en grønn og urteaktig aroma, samtidig som det har en utpreget umami-smak. Vi har brukt det blant annet til ovnsbakte poteter og i quesedillas. Aller best er det i eggerøre, og det var slik vi fikk det servert i Wales, for det inngår visst i deres tradisjonelle frokost. (Sammen med syltede cockles, som jeg for øvrig syntes var direkte vondt, hahahuff.) Jeg gjenskapte eggerøra til helgefrokosten da jeg kom tilbake, og den slo an her i huset også!

Souvenirs / etdrysskanel.comNoe fra Irland, noe fra England og noe fra Wales. Noe som er gammelt, noe som kan brukes, noe som kan deles og noe som kan spises. Alt sammen passer meg ypperlig!

– – – – –
In other words: Some goodies I brought home from my trip! For an English version, please use the translation widget.

2 x local and lovely

Vi trives der vi bor, det tror jeg de fleste har skjønt. Jeg har allerede vist dere hvor hyggelig det er på Rodeløkka, i geriljahagen og i kolonihagen, for eksempel. (Den siste linken går til Instagram, hvor man kan bruke pilene for å bla gjennom bildene.) Denne delen av Oslo er skikkelig undervurdert, synes jeg, men så visste jeg heller ikke selv hvor mye nabolaget hadde å by på før jeg begynte å gå på visninger her, og det var som følge av et tilfeldig besøk hos en venn av en venn. På dette tidspunktet tilbragte Jonasflotte og jeg et år i Lillestrøm, og da jeg kom hjem dit etter besøket, sa jeg til ham at vi måtte utforske denne bydelen, området rundt Carl Berner. Vi lånte en bil og tok en tur til Olso kun for å kikke og gjøre oss kjent her, og siden da sto boliger i dette strøket høyest på ønskelista. Vi er så fornøyde med selve leiligheten (som jeg også har vist dere, i dette innlegget), og med bomiljøet i blokka vi bor i, og med parken rett utenfor døra, som føles som hagen vår, og med hele nabolaget rundt. For en luksus, egentlig. Det er viktig for meg å trives med bosituasjonen min, for det gir så mye glede i hverdagen!

I dag vil jeg dele to øvrige favoritter fra nærmiljøet vårt, som begge er verdt et besøk.

Rosenhoff kiosk
I tre år gikk vi og så på den gamle kiosken ved veikrysset og håpet at noen ville ta tak i den og starte drift der igjen. Så skjedde det! Sommeren 2021 var det plutselig liv der!

Rosenhoff kiosk / etdrysskanel.comDet er en lokal unggutt som har tatt opp tråden, og det er visstnok slik at foreldrene hans møttes ved denne kiosken på 80-tallet! Han bemanner luka når han har skoleferie, pluss utover helgene om høsten. Det er så fint å se!

Rosenhoff kiosk / etdrysskanel.comMenyen er en blanding av italienske godbiter og tidløse kiosk-klassikere.

Rosenhoff kiosk / etdrysskanel.comSist vi var der ble det kaffe, vaffel og et stykke av husets tiramisu, som smaker fortreffelig. Ypperlig helgekos!

Rosenhoff kiosk / etdrysskanel.comDisse bildene er fra et av fjorårets besøk. (I år har jeg ikke rukket å stikke innom, for de åpnet først sist helg, da vi var på festival.) Jeg har sett at de nå også har begynt med pizzaservering, med inspirasjon fra det neste stedet jeg vil trekke fram!

Snippen pizza
Jeg tror kaaanskje at det opprinnelig var alfabet-datingen vår (vi har holdt på med dette i årevis!) som gjorde at jeg var på utkikk etter et nytt pizzasted i for sommer. Jeg ville finne noe på P som jeg kunne overraske Jonasflotte med, og derfor snuste jeg litt rundt. Jeg fant, jeg fant, på Rodeløkka!

Snippen pizza / etdrysskanel.comDet blir ikke så mye mer uavhengig og lokalt enn dette, for her lager og serverer de pizza i sin egen hage!

Snippen pizza / etdrysskanel.comHar man pizzaovn, pågangsmot, gode råvarer og hjerterom, så er det jo bare å åpne porten og kjøre på. Overskuddet fra salget går til dyrevernorganisasjonen FAPF i Ungarn!

Snippen pizza / etdrysskanel.com
Snippen pizza / etdrysskanel.com

Hagen er skikkelig hyggelig, og det rusler en godlynt hund rundt og hilser på gjestene, og man kan sitte ved små bord eller på puter i gresset.

Fra bordet vårt så vi rett inn på utekjøkkenet under epletreet!

Snippen pizza / etdrysskanel.comPizzaen var dødsgod, akkurat som vi hadde håpet, og større enn vi hadde trodd.

Snippen pizza / etdrysskanel.comPizzarester er vel på topp ti over de beste tingene som finnes her i verden, så de fikk selvfølgelig bli med hjem!

Snippen pizza / etdrysskanel.comJeg gleder meg allerede til å gå tilbake i år. Siden sist har Snippen utvidet med kjøkken i garasjen, ser det ut til, og de har også en moped som de kan kjøre en vedovn rundt i byen med, så de kan stille opp på markedsdager og sånt.

Det er kjekt å følge med på – og støtte opp om – utviklingen i nabolaget, særlig når den smaker så godt!

– – – – –
In other words: Two local favourites! For an English version, please use the translation widget!

36

En liten bursdagsrapport, bare! Det er nå en ett år eldre Synne som skriver, hoho!

Birthday / etdrysskanel.com
Birthday / etdrysskanel.com

I går våknet jeg til luksusfrokost med eggerøre og ferskpresset grapefruktjuice. Jeg fikk en presang som inneholdt noe jeg har ønsket meg i flere år, og som dere skal få se når jeg har satt det sammen! Mannen min vet å skjemme meg bort, gitt.

Da arbeidsdagen var over, gikk turen til Baltazar på Kirkeristen, for der kan man sitte på uterserveringen og drømme seg vekk til Italia. Blomstrende kastanjetrær, brostein, romerske buer og en klukkende fontene… I det fine været var det ren idyll!

Birthday / etdrysskanel.comJeg bestilte en lekker risotto med masssssse ost, muaha. Her selger de også gode bobler på glass (Ferrari Trento DOC, noe ganske annet enn prosecco!), som passet veldig godt til.

Birthday / etdrysskanel.comDa vi kom hjem igjen etter middag, avsluttet vi med is og jordbær, noe som rent faktisk må være noe av det aller beste som finnes? Så enkelt og så godt!

Nå på lørdag samlet jeg også et lite knippe venner til en enkel og beskjeden feiring i parken, med flagg og kubb og en bolle med flytende sommer. (Vi var 13 stykker, så det var det motsatte av et ulykkestall akkurat denne dagen!)

Birthday / etdrysskanel.com
Birthday / etdrysskanel.com
Birthday / etdrysskanel.com
Birthday / etdrysskanel.com

Egentlig hadde jeg tenkt å servere sjokoladekake i tillegg til Pimm’s, men bakingen gikk ikke så bra… Da sukkerkrukka var tom, fylte jeg på fra det umerkede norgesglasset i skapet, som det viste seg at ikke inneholdt sukker, men salt! Resultatet var ei kakerøre som smakte ganske så grusomt, haha! Noe sånt har aldri skjedd meg før, tror jeg, og nå er glasset behøring merket, så klart! Jeg hadde ikke tid til å starte bakeprosessen på nytt, men heldigvis kunne en venn redde dagen ved å stikke innom et bakeri på veien, og han valgte festlige doughnuts for anledningen. Glasur og strøssel slår jo aldri feil!

Lørdagskvelden brukte vi på å rusle fra sted i byen og se på gratis konserter, ettersom Musikkfest Oslo pågikk på dette tidspunktet, så både feiredagen og selve fødselsdagen var fine fra ende til annen. Så heldig jeg er!

Til slutt har vi et lite mobilbilde som viser bursdagsantrekket, en vintagekjole i lin som er helt perfekt på slike junikvelder.

Birthday / etdrysskanel.com

Jeg er ikke så mye klokere, nødvendigvis, men litt eldre, og veldig fornøyd med å være 36.

Det var alt herfra i dag! Nå stikker jeg ut i sola igjen!

– – – – –
In other words: My birthday dinner yesterday, and my little celebration in the park on Saturday, and a little phone photo of the vintage dress I wore on the day this year. I am now 36, yay!
For an English version, please use the translation widget.

Easter 2023

Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com
Easter / etdrysskanel.com

…og så er den ikke over, engang! Nå tar vi en tur ut av byen, og hører finalen i Påskelabyrinten på toget, og fortsetter å kose oss på Hamar. Riktig god påskehelg til alle høner, haner og kyllinger der ute!

– – – –
In other words: It’s not even over yet! Easter is a big deal here, and we’re having a lovely one. Enjoy your weekend, friends!

Around the clock on a Saturday this winter

Tuesday

Nå er det flere år siden forrige slike innlegg, og det går jo ikke an? Heng på gjennom en hel dag!

08.30: Vekkerklokka ringer, og når jeg skriver «vekkerklokka», så mener jeg egentlig alarmen på mobilen. Det er en lørdag i slutten av februar, og jeg har jobbfri, og hele dagen ligger foran oss.

Around the clock / etdrysskanel.com09.30: Frokosten er inntatt, og det er tid for kaffe, i hver vår vinterkopp.

Around the clock / etdrysskanel.com10.30: Jeg har dusjet og fått på meg fillene, nærmere bestemt en ny vintagekjole!

Around the clock / etdrysskanel.com12.00: Etter en rolig formiddag med pusling hjemme er det på tide å begi seg ut i byen, som ligger badet i sol.

Around the clock / etdrysskanel.comJeg tar turen til det nye Tullinkvartalet, som er blitt så stilig!

Around the clock / etdrysskanel.com13.00: Jeg spiser lunsj med en god venn på Kafeteria August, som vi begge har vært nysgjerrige på en stund. På hans tallerken er det et realt smørbrød med røkelaks og urtekrem, og på min tallerken er det en slags bønnegryte med masse parmesan, og begge deler smaker helt topp.

Around the clock / etdrysskanel.com14.00: Vi bestiller hver vår kaffe etter maten og sier oss veldig fornøyde med både sted og tidspunkt for lunsjen, for nå er lokalet – som byr på en interessant stilmiks – blitt helt fullt.

Around the clock / etdrysskanel.comVi blir sittende en stund til, for vi har ikke sett hverandre på lenge, og har mye å snakke om. Hogwarts Legacy og Harry Potter-quiz, bryllupet og bildene (denne fyren var konferansieren vår!), utenlandsopphold og framtidsdrømmer, godt drikke og folk som gjør oss glade, for å nevne noe… Så går vi hvert til vårt for denne gang.

15.00: Jeg tar trikken videre vestover i byen, mens sola følger på og glimter til mellom bygårdene. Jeg sitter med veska på fanget, og der har jeg noen gode teer – fra Palais des Thés, så klart! – som jeg snart skal gi bort.

Around the clock / etdrysskanel.com
Around the clock / etdrysskanel.com

15.30: Vi er en liten gjeng på åtte stykker som sitter på Oslo Mikrobryggeri og tar noen øl. Et utenbys vennepar er i hovedstaden for å gå på konsert, og da benytter vi anledningen til å treffe dem (og til å gi dem te de ikke har tilgang på hjemme), hoho.

Around the clock / etdrysskanel.com
Around the clock / etdrysskanel.com
Around the clock / etdrysskanel.com

17.30: Vi står ute og venter på trikken mot sentrum igjen, og sola er på vei ned, og vi snakker om at vi har fått to timer mer dagslys siden jul. For en luksus.

Around the clock / etdrysskanel.com18.00: Nå trengs en rask matbit! De tilreisende har lyst på «Oslo-falafel», og vi foreslår Marmaris i Storgata, for deres er god, og den spiste vi mang en sen kveld da vi bodde noen kvartaler unna. En nostalgisk affære for alle, med andre ord!

Around the clock / etdrysskanel.com18.30: Våre venner har fortsatt litt tid til overs før konserten, så vi krysser gata og slår oss ned på Hør, hør. Kaffe og øl, takk.

Around the clock / etdrysskanel.com
Around the clock / etdrysskanel.com

Jeg sitter og kikker ut i bakgården, der alle bordene er dekket av snø. (Nå, en måned senere, er det stort sett bart, og om en stund er det varmt nok til å ta årets første utepils!)

Enn så lenge kan vi drømme oss vekk med golden ale fra varmere strøk; en Big Wave fra Hawaii slår aldri feil.

Around the clock / etdrysskanel.com20.30: Venneparet vårt stikker til Spektrum, og vi er faktisk i musikkhumør selv også, så vi beslutter å få med oss en gratiskonsert vi har tenkt litt på. Derfor setter vi kursen mot Brewgata, som selvfølgelig ligger i Brugata!

Around the clock / etdrysskanel.comHer har de Fredrikstad-pils på tapp, noe som er litt ekstra hyggelig for et visst ektepar som giftet seg i den byen.

Around the clock / etdrysskanel.com21.30: Jaggu spiller for fullt hus, i forbindelse med plateslippet deres. Kult!

Around the clock / etdrysskanel.com23.00: Konserten er over, og flere venner kommer innom, og vi tar et par runder til.

Around the clock / etdrysskanel.com00.30: En fyr låner kameraet mitt og tuller med innstillingene mine, så når jeg senere skal ta et bilde av flamingoen bak baren, blir det uskarpt. Det er kanskje egentlig bare passende, for det begynner å bli tid for å trekke seg tilbake.

Around the clock / etdrysskanel.com01.00: Ekteparet sitter på banen hjemover! Nå er vi blitt såpass voksne at vi drar hjem når kidsa drar ut, haha! Det føles faktisk helt greit, må jeg si.

Around the clock / etdrysskanel.com01.30: Vi ser en gammel episode av Modern Family for å lande litt etter en lang dag, og spiser nattmat i form av nudelrester med en klatt hummus.

Around the clock / etdrysskanel.com02.00: Vi tar kvelden, og er storfornøyde med hvordan lørdagen ble.

Takk for følget!

– – – – –
In other words: It has been years since our last post of this kind, and we can’t have that, can we? Tag along for an entire day! For an English version, please use tha translation widget!

A winter warmer

I dag vil jeg bare tipse om det jeg synes er den beste vinterversjonen av gin & tonic, med klementin og rosmarin!

G&T, winter editionVi oppdaget faktisk sitrus-delen på egenhånd etter jul i fjor, da vi hadde noen slitne klementiner som vi ville bruke til noe, men jeg tror ikke jeg selv hadde kommet på å tilsette rosmarin. (Den inspirasjonen kom via Per Magnus fra Kvisle Herregård, som er et sted jeg kunne tenkt meg å besøke!) For øvrig er dette min foretrukne gin for tida – den er så kompleks at den kan nytes bar også, synes jeg.

Ellers går det fint etter forholdene her. Jeg begynner å bli ganske rastløs, og selv om jeg skulle gjerne fått fortgang i denne prosessen, så merker jeg en langsom, men gradvis bedring. Jeg føler meg for det meste helt ubrukelig, men krysser fingrene for at jeg snart er over kneika, og fortsetter å forholde meg til listene mine så lenge, hoho!

– – – –
In other words: My new favourite: Gin and tonic with clementine and rosemary! For an English version, please use the translation widget.

Mine favoritter fra Palais des Thés

Tea / etdrysskanel.com

Nå har jeg jobbet med te i halvannet år, og det er en del produkter i sortimentet til Palais des Thés som har utmerket seg på den tida, og i dag tenkte jeg å dele dem med dere! Jeg vet jo at det er mange av dere som er glade i te, og kanskje er det noe her som kan friste andre?

Her følger mine favoritter, inndelt i kategorier.

Rene teer
Jeg drikker stadig mer ren te, altså teblader som ikke er aromatiserte eller parfymerte, for det er så spennende å bli kjent med alle de naturlige aromaene i tebladene. Tenk at den samme planten kan smake så forskjellig, basert på hvor den har vokst og hva slags behandling den har fått!

  • Long Jing Imperial – Det er ikke så rart at denne varianten er blant Kinas mest anerkjente grønne teer, for den har en lekker nøtteaktig smak. Bonus: Bladene er formet til såkalte «sverd», og long jing betyr visstnok «dragens brønn», hoho! En te som vitner om eventyr!
  • Mao Feng Imperial – En annen kinesisk te med et litt kjøligere preg og en mer avdempet, mer jordlig karakter.
  • Genmaicha Yama – Her har vi en japansk grønn te iblandet ristet ris! Dette er en morsom tradisjon som gir teen et varmere smaksbilde (tenk popkorn!) og en flott fylde. Avhengighetsskapende greier, altså.
  • Shiarore Kuki Hojicha – Dette er den mest vinøse teen jeg har vært borti! Den lages av stilker i stedet for blader, og så ristes den. Smaken er sevjete og syrlig, men også rund og røstet, så den blir helt spesiell – og denne er uovertruffen til mat.

Smaksatte teer
Det sitter en fyr i Frankrike som heter Mathias, som har en såkalt supernese, og han lukter og smaker seg fram til alle Palais des Thés’ egne teblandinger.

  • Fleur de Geisha – Dette var den første PdT-teen jeg ble kjent med, helt tilbake i 2008, og den er fortsatt en nostalgisk favoritt. Denne grønne teen smaker som å stå under et blomstrende kirsebærtre, og hører med hver vår!
  • Myntete – En miks av grønn te og mynteblader som er utrolig forfriskende. Med denne kan man drømme seg vekk til solfylte steder!
  • Le thé Merveilleux – Her har vi en intens og helt enestående grønn te med krydder og flere typer nøtter. Jeg hadde aldri smakt noe lignende da jeg først smakte denne, og sånn er det egentlig fremdeles.
  • Limoncha – En gøyal blanding med ris, sitron og mandel, som smaker litt sitronterte! Den er dessverre utsolgt for tida, men den kommer inn igjen!
  • Vive les Fêtes – Denne drikker jeg bare rundt jul, for den minner meg om marsipan og brente mandler – den smaker julemarked, rett og slett!

Grand Cru-teer
Denne delen av sortimentet krever en liten introduksjon. Uttrykket Grand Cru er lånt fra vinens verden, og det er den høyeste kvalitetsbetegnelsen for fransk vin. Dette er altså premium-segmentet til Palais des Thés, så her finnes de mest sjeldne og eksklusive tingene, de sesongbaserte teene som kommer i små mengder og bare er tilgjengelige i begrensede perioder. Slike teer ligger som regel (men ikke alltid) høyere i pris enn teene i standardsortimentet, men man får det man betaler for – disse produktene er unike og ofte helt eksepsjonelle. Dessuten må man tenke på hvor mange liter med ferdig te man får når man kjøper 100 gram i løsvekt, og sammenligne med andre typer drikke man koser seg med. (Selv de mest kostbare teene får en literspris som ligger rundt litersprisen til de aller, aller billigste vinene på polet, hoho.) Dessuten er det jo slik at om man bruker en femhundrelapp på ei skikkelig god vinflaske, så blir den borte på én kveld. Bruker man den samme femhundrelappen på 100 gram med te, så kan man kose seg med den i månedsvis!

  • Thé blanc des Hmong – Denne sødmefulle saken er den beste hvite teen jeg har smakt, rett og slett.
  • Long Jing Premium – Luksusutgaven av den grønne hverdagsteen; mer aromatisk, mer kompleks, med mer struktur og mer lengde.
  • Lu Shan Yun Wu – Dette er det nærmeste jeg kommer en helt spektakulær grønn te som jeg fikk rett fra Kina av ei venninne som har bodd der.
  • Qingjing oolong – En utrolig subtil, nyansert og elegant oolong.

Koffeinfrie teer
Iblant passer det bedre med noe uten teblader i, for all te med teblader inneholder koffein i større eller mindre grad. Om jeg skal lage meg en kopp sent på kveld, velger jeg meg disse:

  • Queen’s Garden – Som å drikke eplekake!
  • Andalucian Garden – Denne er skikkelig syrlig og frisk, og får en lekker farge – når man kaldbrygger den, blir den et godt alkoholfritt alternativ til rosa vin!
  • Detox Scandinavia – En rund, fruktig, beroligende sak med tranebær og blåbær.

Sånn! Om noen stusser over fraværet av svart te og fermentert te på denne lista, så har det sin naturlige forklaring, for jeg drikker mindre av det. Slik var det før jeg begynte hos Palais des Thés, og slik er det fortsatt. (Jeg foretrekker friskheten i grønn te, akkurat slik jeg velger hvitvin eller bobler framfor rødvin. Vil jeg ha en varm drikk som er rundere, kraftigere og mer røstet, drikker jeg kaffe.) Likevel kan jeg jo tipse om at jeg synes det kommer mye frisk og god svart te, som gir mye for pengene, fra Nepal! Dessuten mener jeg at denne fermenterte teen, som faktisk er ristet til slutt, utmerker seg.

Når det gjelder utstyr, er jeg blitt veldig glad i Palais des Thés helt egne infuser, som jeg synes er ganske genial. (Det er ikke en tekanne, men en spesiallaget tebrygger.) Jeg blir nok også nødt til å investere i en vannkoker med temperaturinnstilling på hjemmefronten etterhvert. (Vi bruker denne modellen i butikken hver eneste dag, og den er helt super.) Jeg går egentlig bare rundt og venter på at vår nåværende vannkoker skal gå i stykker, haha.

Helt til sist kan jeg nevne at jeg har lært mye om kvaliteten på te, og at selv når Palais des Thés lager teposer, så holder både selve posen og teen inni en mye høyere kvalitet enn te fra de store merkene som selges i dagligvarebutikkene. Man kan altså kjøpe teposer fra PdT med god samvittighet, hvis man synes det er mest praktisk – de er laget av stoff istedenfor papir, så de setter ingen smak på teen, de inneholder ikke noe lim og ingen stifter, de er nedbrytbare og kan kastes i matavfallet, og det er faktisk hele teblader inni dem, slik at kvaliteten på teen er like god som om man hadde kjøpt den i løsvekt. Kjekt å vite!

Sånn! Jeg må huske å ta med meg noen tomme tebokser og fylle dem i butikken i dag, faktisk.

Det ligger så mye hverdagsglede i god te!

– – – – –
In other words: My favourites from the tea shop where I work! For an English version, please use the translation widget!