I New York: Et lite overblikk

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, men jeg tenkte å ta utgangspunkt i hvor vi bodde. Vi fant et hotell med god standard og sentral beliggenhet samt inkludert frokost og trådløst nett. Jeg er et frokostmenneske, og hotellfrokost gjør meg lykkelig, så når jeg skal ut og reise, finner jeg alltid hoteller som serverer frokost! Som Hotel 41.

Vi bodde i Midtown-området, ikke langt fra Times Square.

Vi startet dagene tidlig for å få mest mulig ut av dem. Det ble litegrann handling, som dere allerede vet, og vi spiste kjempemye god mat. Dessuten drakk jeg cosmopolitan, så klart! Og double shot cinnamon latte. Mmm.

Vi besøkte Central Park, naturligvis…

…og ruslet langs Broadway…

…og gjorde vårt beste for ikke å bli påkjørt av de klassiske gule drosjene.

Vi beundret de heftige skyskraperne både fra bakkeplan…

…og fra oven. Jeg så ikke noe til den sinte fuglen fra Taran sitt innlegg, dessverre.
Vi utforsket mer eller mindre alle deler av byen, fra de mest hektiske handlegater til de mest tilbakelente nabolag.
Noen deler av byen oppfattes fortsatt som litt utrygge, men der er det færre turister og mer autentisk atmosfære!

Dette bildet er tatt i Harlem, og det var bare for bra med både skolebuss, postkasse og brannhydrant! Vi besøkte en kjent diner her, som dere får se senere. På et hjørne like ved fant vi blomster i alskens syntetiske farger.

Nederst på bildet ser man såvidt noen 4th of July-buketter. Vi syntes det var morsomt å få med oss uavhengighetsdagen, men de feirer den ikke noe særlig. Folk har fri, men ingen pynter seg, gratulerer hverandre eller går i tog. Vi så heller ingen parade, men det var et ganske fint fyrverkeri over Hudson-elven om kvelden. En relativt liten mengde mennesker hadde møtt opp for å se på, og vi stuet oss sammen og strakk nakken mellom høyhusene.

At gikk rolig for seg, altså, og det gjaldt turen som helhet. Ikke ett uhell, ikke én uheldig opplevelse, ikke noe stress, ingen skuffelser. Med unntak av at jeg glemte taxfree-varene mine på Gardermoen på tur hjem (jeg hentet dem i dag, og det var rart å være på flyplassen uten å skulle fly!), gikk alt helt knirkefritt. Denne gjengen passet på, vet dere…

…og denne flotte fruen holder vakt fra sjøsiden, selvfølgelig.

Noen smakebiter var på sin plass! Jeg er så fornøyd, og kan ikke annet enn anbefale New York på det sterkeste!

Psycho Games

Mens jeg jobber med jetlag og foto-sortering, skal dere få se noe annet som jeg gleder meg over for tiden!

Jeg fikk en forsinket bursdagsgave før jeg reiste, nemlig. Jeg pakket opp gråpapiret og fant en festlig boks.

Den viste seg å være full av forskjellige personlighetstester med spørsmål, speil og skjemaer. Samt sånne stilige Rorschach-blekkflekker, fine bilder av hus, stoler og hager, og gammeldagse plansjer med krypdyr på. Kult!

Hurra for ferie – først skal jeg utforske personligheten min, og så skal jeg henge opp disse på veggen!

Hjemmehelg og amerikanske anskaffelser

Det er snakk om helg av den aller, aller mest avslappede typen. I går ettermiddag kom jeg hjem fra New York, etter en utrolig intens og helt herlig ferietur. Jonas og jeg så og gjorde omtrent alt vi hadde planlagt og alt vi hadde lyst til, og byen var alt jeg forventet og håpet på, og jeg trenger litt tid til å sortere bilder og inntrykk. Enda godt jeg har ferie, slik at jeg slipper å stresse med noe som helst! Jeg er trøtt døgnet rundt, slik man gjerne blir etter lengre flyturer østover. Det er en pris som jeg betaler med glede, så klart, særlig når jeg slipper å stå opp tidlig og kan snu døgnet tilbake ganske gradvis. Jeg er virkelig helt utenfor nå! Hadde tenkt å ta meg et glass vin i går kveld, men fordi jeg presterte å glemme taxfree-posen på bussen fra Gardermoen, så ble det en kopp te i stedet. Kanskje kommer vinen til rette, og jeg har heldigvis et stort og spennende te-arsenal dersom noen har stukket av med den!

Da jeg kom hjem i går, lå det ikke mindre enn fire postkort fra blogglesere og ventet på meg. Tusen takk! Jeg blir overveldet og ydmyk av slik oppmerksomhet, dere er så snille. Jeg ser frem til å skrive tilbake!

Jeg kunne ikke dy meg; det ble noen episoder Sex and the City i går. Den serien blir enda bedre når man har besøkt byen! Bare introen viser jo både Chrysler Building og Brooklyn Bridge, som vi henholdsvis så og krysset. Jeg gleder meg til å bruke denne lekre boksen som botemiddel når feriesavnet blir for stort!

Grønne eplebåter og mørke sjokoladebiter er flott følge til en god serie! Et dryss kanel og en kopp kirsebær-te på toppen av det hele, og du har lørdagskos for nylig hjemvendte. Jeg tok kvelden tidlig, sliten og fornøyd.

I dag har jeg beundret noen av tingene jeg kjøpte på turen. Det er ikke snakk om stort, for det var ikke innkjøp som var i fokus, men når dollaren står lavt og man forelsker seg litt, så blir det jo til at man tar med seg et par ting hjem. Jeg bestemte meg på forhånd for at dersom jeg likte byen, skulle jeg skaffe meg en «I <3 NY»-topp. (Jeg synes det er rart når folk går rundt med dem uten å ha besøkt New York, eller etter å ha mellomlandet eller kjørt gjennom uten å ha gjort seg opp en mening…) Vi tilbragte en helt ekstremt innholdsrik og morsom uke der, og jeg fikk en følelse av byen som appellerte veldig og ga stor mersmak. Altså ble det topp på meg, men jeg gjorde en liten Disney-vri:

Det lå en stor og flott Disney Store på Times Square, ikke langt fra hotellet vårt, hvor jeg plukket opp denne. Jeg elsker Disney-effekter, og har nok aldri gått inn i en slik butikk uten å komme ut igjen med noe småtteri. I New York ble det to besøk og to kjøp. Jeg fant nemlig en supersjarmerende boks med gamle tegneseriebilder på…

…som inneholdt postkort med de samme motivene! HELT meg! 20 kort og konvolutter. Gleder meg til å sende dem!

Jeg kjøpte faktisk postkort på Urban Outfitters også. Jeg tar alltid en tur innom når jeg er i utlandet, like mye for å kikke på de mange morsomme tingene som for å se på selve klærne. Jonasflotte fant olajakke, jeg fant Willy. Eller Waldo, som han heter på originalspråket. Barndommens helt! Mottakerne skal også få lete!

Det er ikke bare Disney og postkort som definerer meg, altså. Håper dette innlegget ikke er i ferd med å bli fryktelig ensporet. Jeg samler tross alt på lommespeil også, og da jeg snublet over et som kombinerte den kjente NY-logoen med min svakhet for nerder og med pandabjørnen jeg ble så sjarmert av i Beijing i fjor, så var saken klar. Kjøp.

Dessuten er jeg glad i Nintendo. Vi besøkte Nintendo World, håhå! Jeg fant verdens desidert kuleste portemoné.

I Brooklyn, som viste seg å være New Yorks versjon av Grünerløkka, vandret vi inn i og innimellom store, støvfylte vinylsjapper, bittesmå bokhandeler, osteutsalg og bruktbutikker. Jeg fant to par øredobber på et hjørne.

Ikke så mange eller store innkjøp, altså, men jeg er veldig fornøyd, og gleder meg til å bruke nyanskaffelsene mine utover sommeren. Nå skal jeg lage meg en ny kaffekopp og kanskje se en episode til! Det er godt å være hjemme.

Fortsatt god søndag til alle! Hva har dere gjort i uken som har gått?

17 kjoler og en kjæreste

Det er noen ganger alt man trenger, og det er hva jeg tar med meg når jeg i natt setter kursen mot New York. Jonasflotte og jeg skal feire oss selv og to år sammen. Jeg er klar for opplevelser og oppdagelsesferder i en ukjent, men berømt by. Jeg gleder meg til kjæresterier, cupcakes og cosmopolitans, og skal føle meg fin hele tiden. Hihi!

Ha en herlig uke, alle sammen! Dere gjør meg så glad. Vi snakkes igjen 10. juli!

Hjemmesommer

Det finnes ikke noe mer avslappende enn et avbrekk fra Oslo gjennom en tur til Løten. Jeg setter meg på bussen og kjører nordover fra hovedstaden, med musikk og bok og sjokoladekjeks, og er i min egen lille verden i to timer.

Jeg passerer en ny og veldig stilig bru når det begynner å nærme seg…

…og når jeg ankommer Løten, ser jeg kommunevåpenet, vikingenes drikkehorn, på kumlokkene.

Vi bor i en hvit villa, et tømmerhus som er mer enn 150 år gammelt. Om sommeren er det alltid kjøligst inne..

..så jeg slår opp de doble dørene og slipper sommeren inn fra verandaen.

Hellene som fører til hageporten er så varme at jeg ikke kan tråkke på dem uten sandaler. Da er det sommer.

Jeg kan ligge ute i solen og få sommerlig selskap når jeg leser…

…i den store, grønne hagen, omgitt av velduftende vekster og blomstrende busker…

…og spise jordbær med fløte til lunsj.

Om kvelden kan jeg følge velkjente veier til en barndomsvenninne. Vin og sjokolade betyr jentekveld!

Noen dager hjemme i Løten er den optimale oppladning før storbyferien! Håper alle der ute har det like bra!

Tripp, trapp, tresko

Eller «stor, mindre, minst», om du vil.

Fordi vi har noen triple ting, fordi jeg har ferie og fordi det regner i Oslo denne mandagen.

I kveld busser jeg hjemover, til det store, hvite trehuset vårt, og skal tilbringe noen dager der. Jeg skal treffe gode venner som jeg ikke har sett på lenge, glede meg over kjente lukter og knirkelyder i barndomshjemmet mitt, drikke vin med de flotte foreldrene mine og dessuten finne frem en koffert og noen ekstra sommerkjoler til ferieturen. Blir bra!

Opera og ananas

Det er søndag, og i går gikk jeg med lørdagspost i solskinnet, og på fredag kveld var jeg på en av de største konsertene jeg har opplevd, både hva publikumstallet og opplevelsen angår. Ikke spør, hihi, jeg begynner bare å gråte. I stedet for å fortelle at jeg til slutt besvimte littegrann, som følge av for lite vann og luft etter to og en halv times hopping og synging og intens eufori, vil jeg fortelle om en av de mange fine feriedagene hittil. Oslosommer, altså.

Om dagen begynner med storfint besøk i vinduskarmen, vet du at den blir bra.

Jeg møtte kjæresten min, og vi ruslet opp til Serieteket, en av våre felles favoritter. Der satt vi i timevis i stillhet i en dyp sofa med ulike nerdete lesegleder. Jeg benyttet anledningen til å lese min første ordentlige grafiske roman, og valgte meg Ankomsten (The Arrival) som debut, og angret ikke. Den er helt uten ord, så det gjorde ikke noe at de bare hadde den norske utgaven. Den er tenkt og tegnet av australske Shaun Tan, og den var vakker.

Etterhvert var vi klare for å trekke ut i solen igjen, og gikk gatelangs en stund, bare for å småsnakke og betrakte folkelivet. Da det var tid for lunsj, ble det knekkebrødbuffet med juice, kaffe og pakistansk mango. Nam!

Vi bestemte oss så for å ta turen til Bjørvika, for å utforske litt og se hva som hadde skjedd siden vi var der sist.

Det er like greit å ta en tur opp på Operaen når man først er i området, synes jeg. Utsikten og de begeistrede turistene gjør ethvert besøk fascinerende. Jeg liker hvordan dette morsomme bygget liksom slår an hos absolutt alle!

Det blir så varmt der oppe når solen skinner, og det er greit å slå seg ned med ryggen mot marmoren og nyte.

Om man tar turen inn, blir man nesten satt ut av takhøyden, den stilige bruken av treverk og ikke minst de store glassflatene. På solskinnsdager er det helt lov å bruke solbriller innendørs om man oppholder seg i opera-foajéen!

Så ruslet vi hjemover til meg for å lage middag, og fikk lyst på en forfriskning, og Jonasflotte kjøpte Tropo. Snarveien til minner fra barndommens bursdagsselskaper og sene sommerkvelder. Drikkes med sugerør, så klart.

Vi parallellkokkelerte (det er herved et ord); han fikset middagen mens jeg lagde dessert. Det fungerte over all forventning, og vi spiste fylte pitabrød mens kaken sto i ovnen. Jeg har villet prøve opp-ned-kake med ananas en god stund, og da Bree lagde den i en Frustrerte Fruer-episode, fikk jeg det lille puffet jeg trengte. En ny sommerslager!

Jeg er alene hjemme igjen, for Taran er på Rena og jobber, og kanskje blir det litt kjæreste-selskap også i kveld. I dag har jeg sittet på takterrassen en stund, med bok og musikk, og nå skal jeg ta meg en kaffekopp og en kakebit, for jeg har fortsatt noen stykker igjen i kjøleskapet! Håper dere nyter sommersøndagen, dere også!

Til de som lurer: Konsertavslutningen var ganske udramatisk og SÅ verdt det.