Ferieregn

Nå kan dere la skadefryden flyte, for på Tyrkia-ferien fikk vi en dag med dårlig vær. Det blåste opp til liten storm, og jeg våknet av at regnet smalt mot hotellvinduene, og det lynte og tordnet i mange timer i strekk. Skikkelig uvær, med andre ord. Jeg elsker uvær!

Når det regner ute, kan man kose seg inne. Også på golfferie. Jeg benyttet sjansen til å skrive tjueåtte postkort…

…hvile håndleddet, som blir litt overarbeidet på golfbanen…

…besøke nærmeste kaffebar/konditori…

…samt skrive og sende en obligatorisk franskinnlevering.

Dessuten gledet jeg meg over de mange småtingene på rommet, som hadde fin innpakning med tradisjonelt tyrkiske motiver…

…som gikk igjen i mosaikken på søylene i matsalen.

Jeg utforsket også resten av hotellet, som var stort og stilig. Lobbyen var pyntet med hjerter i anledning Valentinsdagen…

 …og barene hadde franske navn. Sånt liker jeg!

Jeg trivdes også med bibliotekbaren, så klart…

…og i spillehallen…

…og på biljardklubben, hvor jeg lærte noen nye triks.

Skal man først bli sittende inne i regnvær på ferie, finnes det kjedeligere steder å bo enn på Cornelia Diamond. Hotellkos!

Tippetue

Jeg har fått ny regnkåpe! Den er så fin at jeg må vise den til dere!

Den kommer fra Søs Jensen, et merke jeg ikke kjente til tidligere, men som jeg på kort tid er blitt begeistret for. To søstre fra Bergen savnet «kult regntøy for bykvinner» og begynte å lage sitt eget.

Jeg var altså så heldig å få en regnkåpe fra Søs Jensen for litt siden. Den heter noe så søtt som Tippetue, og den ser litt slik ut:

Bortsett fra at jeg nok kommer til å droppe trutmunnen og de bare bena, og at min faktisk er mye finere, for den har ruter!

Logoen viser de to søstrene som vinker til hverandre, og gir meg assosiasjoner til Søstrene Suse! Logoen finnes i refleksstoff i ryggen og i bittesmått på alle knappene.

Kåpen har avtagbart fôr, noe som er kjempepraktisk, for da kan den brukes nesten hele året.

Dessuten har den vendbart belte, stor hette og mange lommer.

Jeg er SÅ fornøyd, og nå venter jeg bare på vårregnet!

Tehus og andre tirsdagsgleder

Gårsdagen min var så intenst fin, og jeg var glad fra morgen til kveld, og jeg vet ikke engang helt hvorfor. Det var nok en kombinasjon av mange småting som fikk meg til å smile konstant. For eksempel frokost med Taran og to episoder Gilmore Girls

…et fint skjørt…

…en good hair day og gammelrosa øredobber…

…sunn snacks til pensumlesingen…

…og ikke minst åpningen av det nye tehuset i Lille Grensen, som jeg har ventet på. I går slo de opp dørene!

Jeg har fått høre at det allerede finnes slike tehus i andre norske byer, og vi har jo både rendyrkede tebutikker (som Le Palais des Thés) og te-kaféer (som Tea Lounge) i Oslo fra før, så jeg synes det er drøyt at de kaller seg «Norges første tehus». Likevel er det blitt en koselig kombinasjon av utsalgssted og sitte-ned-sted.

De serverer selvfølgelig et stort utvalg te i alle farger…

…og de har mange kjøp-med-teer og teeffekter å tilby…

…og vil man ha noe å spise, er det også mer enn mulig.

Man slår seg ned i lyse, moderne lokaler…

…og får teen servert ved bordet i en egen liten kanne. Alltid et pluss! Mye te (fire kopper) for pengene (39 kroner).

Jeg benyttet anledningen til å drikke pu erh, en årgangste som er vanskelig å få tak i her til lands. Pu erh er liksom teens svar på champagne, og kan lagres i mer enn 30 år. Smaken er helt spesiell og nærmest jordaktig, og krever litt tilvenning, men det er SÅ godt! Jeg drakk den som het Pu erh gold. Den smakte supert og ga meg en god følelse som varte i timevis, og jeg anbefaler den varmt.

Kvelden kom med Frustrerte Fruer og sjokkis. Ikke dumt.
Hadde du en fin tirsdag?

Tips: Varm sjokolade

Vi tror kanskje at det går mot vår, men hver gang noen tør å si det høyt, peker naturen nese og sender mer snø. Benytt sjansen til å drikke mange kopper varm sjokolade før sesongen er over!

Tips 1: United Bakeries
Her kan du velge mellom lys og mørk versjon, det er et stort pluss. Store kopper og koselige lokaler. På Paléet-filialen har de lysekrone i taket og blomster på bordene…

…og kakaoen var fyldig og god og så slik ut…

…og jeg så slik ut. Varm sjokolade-gestikulering.

Tips 2: Cocoa on the go-go
Norges eneste kakaobar har et ganske harry navn, men et ganske herlig utvalg! Du kan velge blant utallige typer varm sjokolade med ulike styrkegrader og smakstilsetninger. Jeg anbefaler den mørke (overraskelse) med mint eller bringebær!

Tips 3: Hotell Bristol
Man kan gjenta det til det kjedsommelige. Bibliotekbaren på Bristol severer byens beste varme sjokolade, i byens kanskje mest herskapelige omgivelser. Luksus i ordets rette forstand.

Tips 4 (bonus): Gjør det selv
Dette er selvfølgelig aller, aller, aller best. Jeg bruker helmelk, mørk sjokolade og kanel. For soya-versjon, besøk Koffeine!

God sjokolade er veldig viktig.

Brekk den i biter og smelt den i litt vann, og rør febrilsk.

Spe på med helmelk og rør videre…

…og pass på å få med all sjokoladen langs kanten!

Om du bruker veldig mørk sjokolade, er det nødvendig med litt ekstra sukker. Er du kanelmisbruker, som meg, kan du slenge oppi en stang. Rør videre, til sukkeret er oppløst og blandingen er jevn.

Når den varme sjokoladen koker opp og tykner litt, er den ferdig.

Hell herligheten i en stor kopp…

…og er du rå, kan du ha en skje vaniljeis på toppen. Himmelsk!

Sjokoladeoverdose? Gjett, da.

Kveldsmat

Taran jobber på hotellet i helga, og jeg har leiligheten for meg selv.

Etter lange helgedager med jobbing, skolearbeid og radio er det godt med noe ekstra til kvelds! Litt søndagskos, det er lov.

To ferske, grove brødskiver med kremost og en stor kopp hjemmelaget (og skikkelig mørrrrk) varm sjokolade.

Jeg vet ikke hva Kongen spiser til kveldsmat denne søndagen,
men jeg vet at jeg ikke vil bytte.