Boats! Boats! Boats!

I går var det torsdag, men for Jonasflotte og meg var det søndag. Vi hadde nemlig brukt onsdagen som lørdag, ettersom begge har ferie. Vi tilbragte den sammen med et par gode venner, ute på verandaen deres med utsikt mot Oslofjorden, og med grillmat og godt drikke. Dagen ble kveld, og kvelden ble natt, men alle hadde det kjempehyggelig og ingen var trøtte, så vi tok første buss hjem om morgenen og la oss klokka fem. Så sov vi til elleve, og så hadde vi en hel dag foran oss som vi kunne ha sløvet vekk. En søndagstorsdag.

Vi var litt trøtte og slitne, men på slike dager har vi en enkel regel: Ute er alltid bedre enn inne. Om man bruker hele dagen innendørs, blir man ikke mindre tung i hodet! Det kan være fristende å bli liggende på sofaen hele dagen, men her må man være litt streng med seg selv. Frisk luft og bevegelse gir energi. Kanskje er man til og med så heldig at sola skinner, slik tilfellet var i Oslo i går, og da får man enda mer overskudd. Vi gikk altså ut.

Først tuslet vi opp på Grünerløkka for å kjøpe blomster til stuebordet og smoothies vi kunne drikke på en benk, og så gikk vi mot vannet. Forbi tigeren på Jernbanetorget, forbi Operaen, ut på Sukkerbiten. Der er det fint, og i går var det enda finere enn vanlig, for nå pågår det en båtfestival der ute! Det visste vi ikke noe om, men det var en hyggelig overraskelse. Det lå små og store båter over alt!

Boats! Boats! Boats!Jeg har veldig lite erfaring med båter, ettersom jeg har vokst opp på innlandet, langt fra havet. Derfor er den maritime kulturen ganske eksotisk for meg, og jeg synes dessuten at gammeldagse fartøy er ekstra fine å se på! Jonasflotte er heller ikke vant til båter fra barndommen, så vi var to begeistrede landkrabber som så nærmere på festivalen. Det foregikk ting på alle kanter, og det luktet salt sjø, beiset treverk og båtbensin i hele området.

Boats! Boats! Boats!

Musikken var det et omreisende orkester som besørget – de sto på dekk og spilte og sirklet rundt!

Boats! Boats! Boats!Aller finest var det ute på flytebrygga, der det lå massevis av gamle trebåter tett i tett.

Boats! Boats! Boats!En av dem hadde heist sjørøverflagget, og jeg ble selvfølgelig overlykkelig.

Boats! Boats! Boats!De andre båtene hadde mer ordinære flagg, men det var koselig å se på dem, og det var tydelig at båtfolket koste seg ombord.

Boats! Boats! Boats!

Etterhvert ble skyene borte og himmelen knallblå.

Boats! Boats! Boats!Da vi snudde i enden av brygga og gikk mot fastlandet igjen, så vi at noen hadde fisket opp en sykkel. Den kuleste jeg har sett.

Boats! Boats! Boats!Som et kunstverk! Tenk at slike ting skjer av seg selv der nede på bunnen.

Boats! Boats! Boats!Vi passerte også noen båter som skilte seg ut fra de andre. Vikingskip med fine utskjæringer!

Boats! Boats! Boats!

Dessuten møtte vi en gammel kjenning på veien tilbake! Nå sender NRK et eller annet sommerprogram fra Operakaia, og de hadde tatt med seg Flode! Alle som ville kunne få sette seg ved siden av ham og se utover fjorden, og jeg lot ikke sjansen gå fra meg.

Boats! Boats! Boats!Det ble en veldig fin ettermiddag utendørs!

– – – – –

In other words: This Thursday was like a Sunday, because this Wednesday was like a Saturday. My boyfriend and I spent it with friends, having a little barbeque and lots of drinks on their veranda, and no one ever wanted to go home, so we eventually took the first morning bus and went to bed at five o’clock. After sleeping ’till noon we got up and went out. We have a rule on those slow days when you’re sleepy and your head is a little heavy: Outdoors is always better than indoors. You might not feel like leaving the house, but that is always best. Fresh air and movement is so good for us. We went for a walk by the sea and discovered that there was a boating festival on. We had no idea, but it was such a pleasant surprise! I grew up far from the ocean, so I think the whole maritime culture is quite exotic, and I love all kinds of old vehicles. In this case there were hundreds of boats everywhere, and most of them were old wooden ones, so the whole area smelled of salt and wood stain and boat fuel. We had a look around, and there were so many charming details. I was also thrilled to see the pirate flag and the viking ships among the other boats, and there was even a bike that someone has fished out of the water – it looked like a piece of art! On the way back we met a beloved TV figure from our childhood. We were both very happy that we spent the afternoon outdoors!

Reklamer

10 tanker på “Boats! Boats! Boats!

1. åå så fint! hörde av några bekanta som var där, men hade inte möjlighet att se det själv. så fint att jag fick se genom dina bilder då :) tack!

Liker

2. Jeg er tror jeg på et vis er konstant forelsket i og fascinert av seilbåter – jeg hadde nok blitt helt euforisk om jeg hadde fått med meg seilbåtfestivalen (som jeg selvsagt skulle ønske at jeg hadde fått med meg)

3. Jeg elsket veldig mye! fordi jeg har litt erfaring med båter; ganske lite, fordi jeg har eid i mine 18 år, en liten jolle middelhavet, og gjør båten kjølbåt (enkelhet). siden katalansk båt til pittoreske seil noen ganger invitert. men jeg liker ikke rallende lyder: omhyller, når man skal stoppe for anker i havnen. selvfølgelig jeg elsker tre, og hver rart autentisk båtbygging typen er en slik glede! Jeg vet overvåke og drømme med hver bevegelse i seilene til vinden. og deretter alle disse tre bow viking båter har en forferdelig sjarm! så store halyard tau, har allerede praktisert. (Sykkelen er for meg, og et vakkert kunstverk, og ja! Nature, det noen ganger mer enn man kjenner godt, veldig godt hva det brukes med objekttransformasjoner!). så ja! og hurra for båter! (Vel, faktisk er jeg tenke meg, den «sjøormen bow båt vær himmelen mer grå kontrasterende , og På bakgrunn kirken ; så det er flott!)

4. Tilbaketråkk: Patchwork: July | Et dryss kanel

Thanks for your thoughts - I love hearing from you!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )