Vi har alltid is i fryseren. Dessuten har vi alltid bananer, sjokoladepulver og småkjeks. Sim-sala-bim! Banansplit!
Jeg er alene hjemme, og det har vært en lang og travel uke, og nå er det Synne og Sørlandsisen og TV-skjermen som gjelder.
God helg!
Nysnøen lå tykk og tung på lørdag, og posttrallen spant og skled. Likevel var det hyggelig å legge ut på min første postrunde i det nye året. Jeg gledet meg over mange pakker og flere nye navn. Tidligere har jeg skrevet om morsomme navn og kjente navn. Nå har turen kommet til navnene med nerdefaktor!
Her er noen navn på runden min som gir nerdete assosiasjoner:
Safira
Dragen til Eragon i Arven-serien. Jeg har bare lest den første boken, men jeg rakk å bli ganske så glad i dette flotte vesenet.
Esmé
Kjenner man sin Snicket, vil man helst ikke kjenne Esmé.
Tinuviel
Lúthien Tinúviel er en alv fra Tolkiens vakre verden. Jeg er litt skeptisk til folk som putter et alvisk navn inn i et ordinært norsk navn, slik tilfellet er her, særlig når de dropper aksenten i skrivemåten. Likevel må jeg anerkjenne entusiasmen!
Hedvig
Ugla til Harry Potter, vel!
Wilma
Som i Flintstone. «Meet the Flintstones», liksom.
Hoho! Gøy å se disse navnene i bruk!
Studiene er i gang! Det har vært en lang, avslappende og innholdsrik ferie, men nå er jeg tilbake på skolebenken. Jeg har nå hatt mine tre første forelesninger, forbannet tidlige morgener og kjøpt alle bøkene jeg trenger. Jeg har også kjøpt en bok jeg absolutt ikke trenger, men som jeg bare måtte ha! Hvis det er mulig å forelske seg i en bokserie, så har jeg nemlig gjort det.

Akademika, bokhandelen på Blindern, har begynt å føre en serie som heter Great Ideas. Den passer veldig godt inn i mitt lese-klassikere-prosjekt! Det er det britiske forlaget Penguin som har tatt på seg ansvaret for vår allmenne dannelse, og som har gitt ut hundre viktige litterære verker i lommeformat. Med fine farger og enkel grafikk. Det er ordene og idéene som står i sentrum!
Jeg har kjøpt Machiavellis The Prince (eller Fyrsten på norsk), som jeg hørte mye om da jeg studerte statsvitenskap, og som la grunnlaget for realpolitikken med sin kyniske tilnærning til makt og moral. Jeg gleder meg til å lese den! Se, så fin den er!


Åh, ordene er nedfelt i forsiden. Sånn at man kan stryke på dem. Slikt liker jeg! Regner med å skaffe meg flere av disse finingene etterhvert. Les mer om serien på Penguin sine temasider.
Jeg anbefaler også dagens innlegg på den oppløftende bloggen 1000 Awesome Things, en uutømmelig kilde til gjenkjennende smil, som i dag gjør honnør til The smell of a library.
Som jeg elsker bøker!
I løpet av det siste året har jeg ganske plutselig blitt veldig glad i lommespeil. Ikke bare er de kjempepraktiske å ha med seg, men de finnes i så mange morsomme varianter! Hittil har jeg sju stykker:

En rosa blomst med glitter og stjerner, for ekstra jentete dager…

…en rosa rose som har både ynde og attitude…

…en brodert skjønnhet for nostalgiske dager…

…en blank og enkel åttekant til de moderne antrekkene…

…en litt sliten, svært trofast fjær (speilfamiliens eldste medlem)…

…en supersjarmerende marihøne…

…og det siste tilskuddet til samlingen, en pusekatt fra Paris.
Rart hvordan små greier kan gi en mye glede!
Hva samler du på?
Denne uken har flydd forbi, tenk at det er fredag allerede! Håper du har noen fine planer for helga. Selv skal jeg gå med post i morgen og ha sending på søndag, og jeg gleder meg til begge deler.
På mandag var Søstrene Suse på åpningsfest på det nye Comfort Xpress-hotellet i Møllergata. Vi var så heldige å vinne billetter gjennom Twitter, og fikk tilbringe en kveld blant bransjefolk i morsomme omgivelser, med fri bar, god mat og musikalske innslag. Det nye hotellet har en spesiell stil, som minner om det heftige Stavanger-hotellet fra i høst, men som er blitt rendyrket og tatt et steg videre. Betong, glass, grafitti, sterke farger og en uttalt rock’n’roll-profil setter sitt preg på lokalene. Supersentral beliggenhet og lave priser er heller ikke å forakte. Anbefales for ungdommelige og eventyrlystne sjeler!
Festen var folksom, og Stordalen selv inntok scenen, etterfulgt av noen utvalgte band som skapte god stemning.
Rommene er enkelt innredet og har en del praktiske løsinger, i tillegg til de kuleste såpedispenserne jeg har sett.
Morsomt, sant? Vi får besøk av hotelldirektør Simen Vinge i Sorgenfri på søndag, håper vi høres klokka 15.00!
I går var de susete søstrene på nok en åpningsfest, og denne markerte begynnelsen på årets utgave av Reiselivsmessen på Lillestrøm. 44 nasjoner er representert i den mest internasjonale og varierte messeopplevelsen du kan tenke deg. Jeg hadde bare et par timer å bruke på selve messen, men jeg rakk for eksempel å få klementin og søt te i Marokko, å diskutere drager over en øl i Thailand, å spise vafler hos Sjømannskirken, å drikke Nespresso hos Aftenposten, å smake på ingefærdrops i Indonesia og å ta en akevitt blant grantrærne i Villmarksriket Hedmark. Som du skjønner er både land, fylker og foretak representert på messen, og det er en fryd å rusle rundt og samle inntrykk og informasjon. Messen holder åpent hele helga, og jeg anbefaler alle å ta turen!
God helg, alle sammen!
Her er min siste perlevenn. Han heter Goomba.
Jeg ga ham til kjæresten min.

Hopp på hodet hans, så forsvinner han. Goomba, altså.
Det er kanskje litt dumt om årets beste helg er det første helgen i året, men denne helgen vil helt klart havne i toppsjiktet. Vanligvis jobber jeg på lørdager, og vanligvis har jeg sending på søndager, men denne helgen har jeg hatt fri. For en luksus!
Fredagen begynte med at Ine kom på kaffe- og bake-besøk. Vi tryllet frem noen scones med mandel og aprikos. Nam! Ettersom ingen av oss har forelesninger for tiden, kan vi tillate oss å bruke formiddagene til den typen hygge. I uken som kommer skal vi ta tak i pensum, som de flittige studinene vi er.
Når fredagskvelden kom, gikk jeg ut og spiste med kjæresten min. Vi besøkte Habibi, som serverer palestinsk mat. Jeg er begeistret for det arabiske kjøkken, og gleder meg til Tyrkia-tur med familien i februar. Jeg skal spise hummous og gözleme til jeg stuper!
Deretter gikk turen til Hotell Bristol, hvor vi hadde rom for natten, bare fordi.
Hotellfrokost er det beste jeg vet, og denne lørdagen ble frokosten etterfulgt av byens beste kakao i byens kanskje koseligste omgivelser, ettersom vi hadde reservert bord i bibliotekbaren.
Senere på lørdag ble det jentete vorspiel med Sex og Singelliv og cosmopolitan…
…som resulterte i krøllebøllehår og festlige farger på tærne.
Så bar det til fest på Frogner…
…hvor vi gikk rundt juletreet. Jeg elsker å gå rundt juletreet! Det ble en veldig stemningsfull og hyggelig lørdagskveld.
I morges kunne kjæresten og jeg spise søndagsfrokost…
…og gå på rusletur og osteshopping på Grünerløkka. Jeg kjøpte et stykke comté på Birkelundens lille franske ostebutikk, en sjarmerende sjappe som er et must for alle som er glade i franske godsaker. Osten er, ikke overraskende, helt nydelig!
Vi fant også en film jeg har lett etter, film to i Ocean’s-trilogien, og jeg har brukt kvelden på å se både den og nummer tre. Overdose av action og kjekkaser! Om du trenger søndagsunderholdning, kan jeg anbefale George Clooney og hans kumpaner.
Nå skal jeg snekre sammen noe kveldsmat og forberede meg på uken som kommer, som inneholder mye moro. Det blir blant annet oppstart på Blindern, Reiselivsmesse, sendestart på Radio Nova, frisørtime, mange koselige kaffeavtaler og åpningsfest på det nye Comfort Xpress-hotellet. Hoho!
Håper du har hatt en fin helg, du også! Gjort noe gøy?