Tips: Kristiania bar og kafé

Området rundt Oslo Sentralstasjon er ikke byens koseligste, men det ligger et spesielt spisested i Østbanehallen som er å anbefale. Kristiania bar og café gir kontinental følelse i flotte lokaler! Skiltet er kanskje litt slitt…

…men baren er en øy av brunt treverk, med blankpolert overflate og klokketårn, i et hav av fine detaljer.

Benker og bord er robuste, og gulvet er et morsomt mønster av svarte og hvite firkanter…

…men takhøyden, maleriene, speilene og lampene gjør at man ofte løfter blikket.

Gamle skilt, plakater og ur henger på veggene under de staselige buene…

…og levende lys og friske blomster gjør baren ekstra hyggelig.

Om du er i området, ta en tur innom Kristiania; det føles som å ta en tur både langt vekk og litt tilbake i tid!

Prikkedøden

Mine to nyeste plagg, en topp og en kjole, som begge ble kjøpt for en slikk og ingenting, er fulle av prikker.

Polkaprikker, altså. Til å bli tummelumsk av! Til å bli forsommerfin av!

Kjolen har jeg på meg i dag, for jeg skal ut og svinse og spise is med fine frøkner. Avtalen var at vi skulle ha kjoler og småsko på. Det er litt kaldere enn jeg hadde håpet, men is er godt uansett, særlig når den kommer fra Ben&Jerry.

Jeg leser til eksamen for tiden, forresten, som mange andre. Jeg har tre muntlige eksamenener mellom 27. mai og 10. juni. Jeg er ganske flink og ganske glad. Dette blir en god dag og en herlig helg, det føler jeg på meg!

Håper dere får en prikkete og fin fredag!

Hei, der ute!

Det finnes så mye festlig og fint i den vide verden! Her er noen smilegrunner som jeg nettopp har oppdaget.

Røde pandaer, også kalt ildrever (firefoxes). Det er disse sjarmørene den kjente nettleseren er oppkalt etter. De er supersøte, men dessverre truet av utryddelse, i likhet med så altfor mange andre flotte arter. Hei, ildrev!

Taklamper laget av tekanner. Jeg så dem på et fransk interiørprogram ved en tilfeldighet. Hei, lysgleder!

Fjernkontroller som er utformet som tryllestaver. Ja, folkens, det er sant, og etter sigende fungerer de faktisk. Om jeg noen gang får en slik, vil jeg dø lykkelig og enda mer overbevist om at verden er et magisk sted. Hei, Kymera!

Kanskje jeg skal skaffe meg en tekannelampe, en tryllestav og et ildrev-bilde etterhvert. Hei, drømmehjem!

Til slutt: Hei til deg som leser! Har du oppdaget noe morsomt i det siste?

Gårsdagsglimt

Det ble en nydelig nasjonaldag i Tigerstaden! Jeg gikk rundt i en euforisk tåke fra morgen til kveld.

Dagen begynte med sprudlevin og godt selskap til frokost…

…og der var flagg på trikker og busser, i flaggstenger og i tak, og på min veske…

…og det ble fint vær, og etter at barnetoget var over, kunne man driste seg til å vandre litt blant glade folk og blomstrende syrintrær. Jeg så kjæresten min spille på Universitetsplassen, og så spiste vi is, så klart.

Søstrene Suse bar begge klær etter sin mor. Synne hadde et femtitallsinpirert antrekk og Taran hadde bunad. Smil!

Så ble det middag med gode venner og nesten enda bedre mat (omtrent alt man får servert på New Anarkali på Grünerløkka er latterlig godt, og nå spiste vi 17. mai-middag der for tredje år på rad). Til kvelds kunne jeg trekke meg tilbake, mett og glad og rørt og fornøyd etter en flott feiring, og beundre en enorm måne på en stjerneklar himmel.

Håper alle hadde en herlig grunnlovsdag, og at denne onsdagen blir fin, den også!

Gratulerer med dagen!

Jeg er innom såvidt mellom fedrelandsfrokost og sentrumskonsert, og i kveld blir det middag, og det ser ut som at oppholsværet holder. Søstrene Suse er fine og glade, og vifter med flagg og roper hurra og gratulerer vilt fremmede med dagen, for de er også fine og glade. Selv kaffekapslene våre er ekstra nasjonalistiske i dag.

Gratulerer så mye med dagen til alle som leser! Hurraaaa!

Gråværssøndag og galla

Jeg tipper plantene ble veldig glade da regnet begynte i går. Det kom noen virkelig rystende regnskyll, og jeg var innendørs mesteparten av dagen, så jeg fulgte regnværsreglene og drakk kakao. Dessuten er det slik at jo mer grått og vått det er ute, jo mer fargerikt bør skjørtet være. Femtitallstopp etter en grandtante er heller ikke dumt.

Kake ble det også. Sjokoruter med kaffeglasur, kokos i bunnen og mandler på toppen. Og radiosending med Maren.

Og kino med kjæresten. Se Castaway on the Moon om du har sjansen.

Jeg måler over 180 cm. Jeg bruker høye hæler tre ganger i året, på gallaer og ball. Det høres kanskje stivt ut, og det er det egentlig også! Gammeldagse etiketteregler, fremmede bordkavalerer og strenge krav til antrekk er en naturlig del av disse festivitetene. Jeg gleder meg like mye hver gang! Det er ikke ofte man kan pynte seg i så stor grad!

To ganger i året arrangeres det galla på Det Norske Studenterfund (DNS). Én 16. mai, for å feire grunnloven, og én i begynnelsen av oktober, for å feire Hans Majestet Grisen. Grisen er DNS’ maskot og høye beskytter, og har vært det helt fra begynnelsen, og DNS er faktisk ett år eldre enn grunnloven vår. Alle høytidelige tilstelninger ved DNS begynner klokken 18.13, til ære for Grisen.

Litt over seks i kveld er jeg altså stivpyntet og smilende, og sammen med mer enn 200 andre entusiaster skal jeg feire grunnloven, Grisen, DNS og alle dets flinke og flittige frivillige. (For noen er «natt til søttende» en av årets store fyllefester, men hvorfor man vil være bakfull når fedrelandet har fødselsdag, det har jeg aldri forstått.)

Nå skal jeg stryke kjole, lakke tånegler, finne frem smykker og hansker, sette opp hår og føle meg fin!
Håper alle får en morsom mandag, uansett hvordan dere velger å bruke den!

Sett på runden: Topper og tak

Om man løfter blikket, ser man masse fint. På denne lørdagens postrunde hadde jeg blikket rettet oppover, og jeg fant mye hyggelig i høyden! Solen skinte, og himmelen var kjempeblå og speilet seg i vinduene på flotte bygårder.

Jeg går på St. Hanshaugen, i flere flotte områder, med trær og blomster og ærverdige hus. Som Egebergslottet.

Eller som katedralskolen, med sine spir og buer.

Noen bygg har en helt annen stil. Her er et futuristisk eksempel…

…og her er et «orange-og-rødt-og-rosa-og-runde-vinduer-og-kjeglekuppel-blir-fint-sammen»-eksempel.

Noen tak er under konstruksjon…

…og andre er ikke bare fine utenpå, men også inni.

I noen av bakgårdene danner takene (og mangelen på tak) fine former…

…og oppunder andre tak sitter lussekattelignende snirkler på murveggen.

Noen hus ser litt ut som at de hører hjemme i Paris, med balkonger og fine farger. Jeg kunne godt bodd her, altså.

Snart skal jeg vise dere huset vi faktisk bor i, men enn så lenge får dere nyte synet av disse. God søndagskveld!