Samosa- og serielørdag

Jeg har hatt fri i dag. Jeg sov til jeg vanligvis ville begynt på jobb, og så på film til frokosten, og så spiste jeg kakerester til dessert. Stort bedre kan man ikke få det på en lørdagsmorgen! Så tok jeg en tur ut, for jeg skulle møte en venn, poste et brev og se på tegneserier. Først ruslet jeg litt på Grønland, kanskje Oslos mest fargerike bydel.

Jeg kjøpte en samosa, for det gjør jeg nesten alltid når jeg er på Grønland. Ikke det peneste, men åh, så godt!

På Schous plass på Grünerløkka var det tegneseriefestival, Oslo Comics Expo, for femte år på rad. Herlig! Jeg traff mange kjente, snakket med nerdete amerikanere og bevitnet en morsom tegneduell. Dessuten beundret jeg det store utvalget på markedet, med stripeserier og grafiske romaner og masse annet fint som jeg ikke har råd til, men så fant jeg noen gi-bort-hefter, og så ble jeg om mulig enda gladere.

Nå har Taran og jeg spist middag med selskap av Gilmore Girls, og snart skal jeg på konsert, og dette er i ferd med å bli en virkelig, virkelig super lørdag. Håper alle kan kose seg masse! Vi fortjener det!

Fortsatt god helg til alle!

Disney-smykker

Første eksamen er overstått, og det gikk fint, og det føles selvfølgelig bra. Dessuten er det fredag igjen, og i kveld skal jeg pynte meg og spise kake og drikke vin, men først vil jeg vise dere noe fint.

Her om dagen snublet jeg over smykkemerket Chamilia. De bruker edelt metall, edelstener, glass og krystall for å skape sine søte små kreasjoner. De har en offisiell Disney-kolleksjon som jeg (ikke overraskende) liker!

Tenk å kunne rusle rundt med Disney rundt halsen eller håndleddet! For eksempel kan man få gode, gamle Mikke…

…eller søte Nemo…

…eller Askepotts gresskarvogn.

Var bare det! Ihi!

Fortsatt god fredag til alle der ute!

I dag, i morgen og i sommer

Happy Towel Day!
I dag går verdens Douglas Adams-entusiaster rundt med håndklær for å feire en morsom mann og en skrudd bokserie.

Jeg er glad for at jeg ikke kom opp til muntlig eksamen i dag, for da hadde jeg sikkert måtte forklare håndkleet, på fransk, og kanskje blitt litt pinlig berørt. Jeg skal opp på fredag i stedet, og tror det skal gå greit. Deretter har jeg to eksamener til, også av den muntlige typen, mellom 8. og 10. juni. Jeg er med andre ord ferdig ganske sent, men jeg har mye å glede meg til både før og etter at ferien blir et faktum!

Når fredagskvelden kommer, skal jeg bake og stelle i stand en liten bursdagsfeiring. Jeg har ikke fødselsdag før neste helg, men feirer litt på forskudd. Det blir superkoselig å samle noen fine folk til en liten sammenkomst! På lørdag har jeg fri fra postjobben, så jeg kan sove lenge etter festlighetene, og lørdag kveld skal jeg se Dimmu Borgir spille i Oslo Spektrum sammen med Kringkastingsorkesteret og Schola Cantorum Choir. Det blir ganske enkelt helt enormt.

Neste helg planlegger Søstrene Suse en liten utflukt med familie og kjente, for å spille golf og feire bursdag utenbys. Så er det altså bare noen dager igjen til jeg får ferie, og da gleder jeg meg kanskje aller mest til å lese skjønnlitteratur igjen. Sånn intensivt og ordentlig, liksom. Gjerne på takterrassen, i parken eller i en hengekøye. Aaaah.

I ferien skal jeg jobbe litt, og så skal jeg golfe og bade masse, og så skal jeg på Foo Fighters– og Kvelertak-konsert, og så skal jeg se den siste Harry Potter-filmen sammen med en entusiastisk gjeng, og så skal jeg besøke New York for første gang sammen med kjæresten min, og så skal jeg passe søte Sofie i ti dager. Oioioi, så bra alt dette blir.

I kveld skal jeg forresten se den nye Pirates of the Caribbean-filmen. I storsalen på Colosseum, så klart. Det er viktig å ta seg tid til sånt, synes jeg, selv om eksamensperioden er travel. Hei igjen, Captain Sparrow! Jeg har savnet deg!

Hva har dere å glede dere til?

Sett på runden: Sjeldne navn og søte svensker

Lørdagen startet med strålende sol, og postrunden ble veldig fin. Solen forsvant etterhvert, men det var likevel lyst og mildt ute. Jeg kunne ha bare armer, som etterhvert ble fulle av skitne syltestrikker fra store bunker med post. 

Det var ekstra mye pakkepost denne lørdagen, noe jeg synes er ekstra hyggelig (selv om det kan være litt tungt!), for det er så fint å tenke på at folk blir glade. Og for noen folk det er snakk om! Det har dukket opp en del nye og spesielle navn i det siste. For eksempel Tilly, Sophus, Sirius, Artemis, Ilmarin og Maxwell. Morsomt!

I noen hus bor det ikke folk, men fugler. De får ikke post, men de har fine og fargerike små hjem.

Jeg så forresten en bil som noen hadde brutt seg inn i. Et vindu var knust, og skiltene og stereoen stjålet. Fysj! Hva folk får seg til å gjøre en fredagsnatt! Jeg leverte også flere inkassovarsler, mange purringer og et dødsbo-brev. Ikke alt er like koselig. Heldigvis blir jeg raskt glad igjen når det dukker opp trekke-snor-konvolutter…

…eller søte svensker. I frimerkeform, så klart.

Frisk luft, mosjon og noe konstruktivt å bruke lørdagsformiddagen på – postbudjobben gir meg mye. I tillegg får jeg masse overskudd, og gøyale, små innblikk i postgangen og i Oslofolkets helgeliv. Så heldig jeg er!

Ekstra fint i eksamenstiden

Også når hverdagen består nesten utelukkende av eksamenslesning, er det mange hverdagsgleder å hygge seg med!

– Den beste biten i Twistboksen.

– Strømper i sterke farger på grå dager (og ingen strømper på solskinnsdager).

– Nødvendige kaffekopper og store kakebiter på kafé.

– Gode gratismagasiner man kan plukke opp i pausene.

– Blomster som holder en med selskap ved frokostbordet.

– Lys og biter av blå himmel som lokker gjennom gluggene i auditoriet.

– Å iføre seg grønt forkle og bake noe godt, her representert ved banankake.

– Morsomme klistremerker på sære steder, for eksempel en bursdagshilsen på en betongvegg.

– Å stikke innom Søstrene Grene, som fører fransk syltetøy og tysk sjokolade, på vei hjem fra universitetet.

Husk at det er viktigere å ha det bra enn å gjøre det bra, og at det er lettere å gjøre det bra om man har det bra!