Tips: Virtuelle kokebøker

…eller matblogger, om du vil. Noen ganger kan jeg bruke skummelt mye tid på å bla i kokebøker eller lese matblogger. Se på bilder, plukke opp tips og drømme meg bort i kompliserte oppskrifter med fine navn og lekre illustrasjoner. Det er så morsomt å lage mat!

Her er tre matblogger jeg liker godt. De er ganske forskjellige, men felles for dem alle er at de er velskrevne, varierte, oversiktlige og ikke minst inspirerende.

Tips 1: Joy the Baker

Jeg er aller mest glad i å bake. Egentlig prøver jeg å bake omtrent en gang i uka, men med studier og jobbing og radio og søster og kjæreste og venner og en masse annet som jeg hygger meg med, blir det ikke alltid slik. Hvis jeg trenger en ny oppskrift eller et spark bak, kan jeg besøke Joy the Baker.

Tips 2: eat make read

En personlig og supersøt matblogg med all slags mat og fokus på lett tilgjengelige ingredienser. Her finnes oppskrifter på både mat og drikke, og én og annen kokebokanmeldelse i tillegg. Og mange, mange prikker!

Tips 3: JamieOliver.com

Jeg kommer ikke utenom dette sjarmtrollet. Han gir deg nye vrier på gamle klassikere, gode råvaretips og enkle oppskrifter som smaker supert. Alt med sjarmerende aksent og tidenes største glimt i øyet.

Forresten: Bakerella og Passion 4 Baking er to bakeblogger som også er verdt et besøk, sånn for inspirasjonens skyld. De lager ikke kaker, men kunst! Den dagen jeg får et enormt kjøkken, skal jeg prøve alt. Gleder meg allerede.

Vel bekomme!

Deres tur: Hvilke virtuelle kokebøker er dine favoritter?

Til å smile av selv når det regner

I dag har vårregnet skyllet over hovedstaden. På den ene siden er det upraktisk at vesken blir våt, at bilene spruter deg ned idet de kjører forbi og at det dugger på innsiden av trikkevinduene på grunn av alle de fuktige passasjerene.

På den annen side…

…vasker regnet vekk en masse sand og salt fra fortauene, slik at det ser penere ut når sola tar over igjen.

…kan man svinse rundt i morsom regnkåpe fra Søs Jensen og forbli varm og tørr.

…lukter det alltid godt etter at det har regnet.

…blir helt vanlige musefletter til rare krølleknopper på grunn av luftfuktigheten.

…åpner folk seg når det regner, ironisk nok. Smil og himling med øynene på t-banen er intet sjeldent syn!

…kan man nynne på denne hele dagen. Det har i alle fall jeg gjort! Den er både søt og dramatisk, helt perfekt!

…kan man more seg med tanken på at det norske ordet paraply egentlig er det franske parapluie, som enten kommer av para + pluie og betyr «bekytter mot regn» eller er satt sammen av de tre ordene par à pluie og betyr «til bruk i regn». Enkelt og greit. Det engelske umbrella kommer av ombre, skygge, og betyr egentlig parasoll! Haha!

…får man en unnskyldning til å bruke paisleymønstrede støvler.

…blir sikkert alle grønne planter glade for litt regn. Snart er hele landet grønt igjen, tenk på det!

…kan man benytte anledningen til å treffe kjæresten sin og drikke mørk kakao på kafé.

 

…er det halvt år siden sist det regnet. Ikke snødde eller sluddet, men regnet. Vårtegn! Velkommen!

…begynner straks Frustrerte Fruer, og jeg har hvitvin og sjokkis. Tirsdagslykke!

I apriiil

En ny uke er i gang, og det har for alvor gått opp for meg at vi skriver april.
Her er noen ting jeg gleder meg til i måneden som kommer:

Kaizers Orchestra i Oslo Spektrum
Et av mine definitive favorittband avslutter sin Europaturné med en kjempekonsert i Norges storstue, foran tusener av sine aller mest trofaste tilhengere. Det blir skranglete og supert og ENORMT, og jeg har hatt billett i over et år.

– Å få Sofie på besøk
Hun kommer allerede før helgen, og skal få æren av å okkupere vasken i noen dager.

– Bursdagen til Taran
Jeg ELSKER bursdager! Kake og ballonger og presanger og smil!

Alle festers mor
Årets største fest arrangeres på Det Norske Studentersamfund samme kveld som Kaizers-konserten. Greit å vite at jeg har et sted å snuble innom etterpå, med svunnen stemme og stjerner i øynene.

– Påske
Så klart. Med skolefri og store mengder sjokolade, så klart. Dessuten blir det påskeeggjakt hjemme i det store tømmerhuset på Løten, så klart. Kanskje vekker vi også en annen gammel familietradisjon til live igjen. Spennende!

Castaway on the Moon på kino
Jeg bør bli flinkere til å se asiatisk film, og ble nysgjerrig på denne. Den ser skikkelig sær og veldig søt ut!

Novafest
Radio Nova arrangerer sin egen festival 8. og 9. april! Jeg skal være frivillig på fredagen, og ser frem til å omgi meg med gode band og flotte folk. Les om fjorårets utgave her! Sjekk din forventede plassering her!

– Vår for alvor
Jeg regner med at vi i løpet av april får se hestehov og krokus og at vi kanskje til og med kan droppe ytterjakken mot slutten av måneden. Utepils, fregner og iskrem i solveggen! Dette blir herlig!

Hoho! Hva har du å se frem til i april?

Søndag i Tåkebyen

Noen ganger, gjerne sent på kveld, kommer tåken sigende. Den gjør Oslo sentrum til et mørkere og mer mystisk sted. Neonlysene går fra å være grelle til å bli trolske, luften kjennes tett og tung, og alt går liksom saktere.

Jeg trives i Tåkebyen!

Den siste uken har våren latt vente på seg her i hovedstaden, og det har vært kaldere og våtere og mer disig enn på lenge. Søstrene Suse er imidlertid flinke til å hygge seg inne når det er grått ute. Vi startet søndagen med en stor kosefrokost og en episode Girlmore Girls, og siden har jeg drukket te og hørt på Kaizers Orchestra. Supersøndag!

Vanligvis har jeg Sorgenfri-sending på søndager, men denne uken er det Therese og Linda som skal være programledere, så jeg har laget innslag og skal bare lytte. I ettermiddag skal jeg spille dataspill sammen med Jonasflotte, og den herlig nerdete kjærestesysselen passer godt sammen med resten av denne rolige søndagen.

Håper dere har det fint, alle sammen! Det fortjener dere!

Hvorfor?

Jeg kan planlegge og gjennomføre vellykkede radiosendinger.

Jeg kan synge kompliserte sanger foran store publikum uten å bomme på en tone.

Jeg kan lage god mat til mange mennesker på kort tid.

Jeg kan huske unødvendige og uinteressante småting jeg lærte på barneskolen.

Hvorfor kan jeg ikke komme ut av kinosalen uten sjokoladeflekker på klærne?

God lørdagskveld, alle sammen!

Vin og vafler

Hurra! April! Vårmåned deluxe! Oslo-været er ikke særlig vårlig, men likevel.

Ikke la dere lure i dag, da! Jeg er vanligvis ganske godtroende, men første april er jeg skeptisk til ALT.

For en uke siden fikk jeg kjærestebesøk. Det var 25. mars, den store vaffeldagen her i Europa. Jeg har tilfeldigvis Norges fineste og mest nerdete vaffeljern, så jeg lar meg ikke be to ganger om å trylle frem noen vafler!

Som om ikke dette var nok, lager vi altså Mikke Mus-vafler her i gården. Med og uten sjokolade.

Levende lys og og et glass god vin hører med på en kosekveld. Og kanel, så klart, hoho.

Vi stekte en hel haug med vafler, og spiste av hjertens lyst…

…men det ble mange til overs, og noen kunne jeg ta med ut på postrunden dagen etter.

Mikkevafler og rødvin og kjæresteri på fredagskvelden? Ja, takk.

I kveld blir det kinotur med Taran, forresten – det er ikke dårlig, det heller! Hvordan starter du helgen?